Sprawozdanie z realizacji projektu w ramach programu Filmoteki Szkolnej. Akcja! edycja 2011/2012 - II Liceum Ogólnokształcące z BJN im. Bronisława Taraszkiewicza w Bielsku Podlaskim 

Sprawozdanie z realizacji projektu w ramach programu Filmoteki Szkolnej. Akcja! edycja 2011/2012
środa, 27 czerwca 2012 roku
Dodał: Sławomir Niedźwiecki
Kategoria: Pozostałe  

Pod koniec listopada zgłosiliśmy swój akces do projektu Filmoteki Szkolnej. Celem naszym było lepsze poznanie zbiorów Filmoteki Szkolnej, inspirowanie się tymi propozycjami przy kręceniu filmów, ocenianie obejrzanych obrazów, organizowanie spotkań z dziennikarzami zajmującymi się przygotowaniem filmów dokumentalnych. Z zaproponowanych do realizacji haseł uczniowie wybrali projekt filmowy, jako że niektórzy z nich amatorsko kręcą filmy. Projekt otrzymał nazwę „Wiedzieć więcej, filmować lepiej”. Zaplanowane działania postanowiliśmy zrealizować do końca kwietnia z uwagi na to, że ani maj (przeprowadzane matury), ani czerwiec (koniec roku i zbliżające się wakacje) nie pozwolą na sensowne realizowanie zadań. 

Niektóre filmy z Filmoteki Szkolnej uczniowie oglądali wcześniej. Teraz poświęciliśmy im więcej uwagi. Seanse kończyły się dyskusją i poszukiwaniem inspiracji do stworzenia filmu o naszej szkole. Etiuda filmowa (wysłana później na konkurs) była centralnym punktem uczniowskiego projektu. Odbyło się kilka gorących spotkań, na których burzliwie dyskutowano nie tylko na temat tego, co chcemy pokazać, ale i jak mamy to zrobić. Ogłoszony został konkurs na najlepszy scenariusz filmowy. Wybrano ten, który najlepiej wpisywał się w formułę „Hydrozagadki” w reżyserii Andrzeja Kondratiuka (wcześniej zdecydowano, że w takiej konwencji powinien być tworzony filmik o szkole).

Oto jak  uczniowie  zaangażowani w realizację tej części projektu ocenili  przygotowania i efekt końcowy:

  • Sama realizacja filmu była świetną zabawą, jednak na naszych barkach spoczął obowiązek dopięcia wszystkiego na ostatni guzik, co było zadaniem wymagającym  odpowiedzialności i charyzmy.
  • Problemy natury technicznej (trudności ze znalezieniem sprzętu, dzięki któremu  możliwe byłoby wcielenie w życie wszystkich pomysłów w odpowiedniej jakości).
  • Trudności wynikające z niedostatków w warsztacie filmowym (problemy z oświetleniem, kadrowaniem, etc.)
  • Gdybyśmy realizowali projekt raz jeszcze, praktycznie wszystko zrobilibyśmy inaczej. Choć oglądanie efektu końcowego sprawiło nam dużo radości, to jednak dostrzegliśmy, jak wiele błędów w sztuce filmowej popełniliśmy. Jesteśmy przekonani, że następnym razem  będzie lepiej.
  • W trakcie pracy nad filmem najbardziej podobało nam się zaangażowanie osób, które chciały w nim wystąpić. Dzięki nim wprowadziliśmy wiele wartościowych zmian.
  • Doskonała była też nasza współpraca z nauczycielami i opiekunem projektu, którzy stali się dla nas podporą i wspaniałymi doradcami.

Etiudy filmowe  („Impresje szkolne nr 1” i „Impresje szkolne nr 2”)  choć nie znalazły uznania w oczach jury, takich etiud nadesłano 80) zostały umieszczone na stronie internetowej szkoły. Mogli je obejrzeć wszyscy chętni, projekcje takie odbywały się  też na niektórych godzinach wychowawczych.

Osoby chętne mogły wziąć udział w konkursie na recenzję filmu zorganizowanym przez Filmotekę Szkolną. Z takiej możliwości skorzystał Mateusz Jurczuk.  Jego recenzja „Eroici” A. Munka znalazła się wśród 10 wyróżnionych przez jury (na konkurs nadesłano 60 recenzji), a w głosowaniu internautów zajęła I miejsce. Na marzec i kwiecień zaplanowane zostały spotkania z dziennikarzami Białostockiego Oddziału Telewizji Polskiej: Mikołajem Wawrzeniukiem i Jerzym Kaliną. Udało nam się zorganizować tylko spotkanie z Mikołajem Wawrzeniukiem. Odbyło się ono 23 marca i połączone było z obchodami Dnia niepodległości Białorusi. Mikołaj Wawrzeniuk opowiedział o Swojej pracy dziennikarskiej, zaprezentował dwa filmy:  „Reality show: wybory” (nagroda Camera Obscura na Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Reportażu w Bydgoszczy) i film poświęcony bardowi piosenki białoruskiej-Andrzejowi Milnikowowi. Jerzy Kalina z racji swoich obowiązków nie mógł przyjechać na umówione spotkanie. Mamy zapewnienie z Jego strony, że spotka się z młodzieżą w nowym roku szkolnym.

Wiele rzeczy można było zrobić lepiej i dokładniej , ale po to uczestniczymy w takim projekcie jak ten, by eliminować błędy i rozwijać się. Taką szansę na pewno będą mieli: Justyna Demianiuk, Anna Sielewonowicz i Mateusz Jurczuk -osoby najbardziej zaangażowane w realizację projektu. 27-28 września wezmą udział w ogólnopolskim finale programu Filmoteka Szkolna. Akcja!, który odbędzie się w Warszawskiej Szkole Filmowej. Zgodnie z zapewnieniem organizatorów młodzież wraz z opiekunami będzie miała okazję uczestniczyć w warsztatach prowadzonych między innymi w Warszawskiej Szkole Filmowej, Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych, Archiwum Filmoteki Narodowej czy Studium Miniatur Filmowych. Będzie to doskonała okazja, by sprawdzić swoje umiejętności reżyserskie, dowiedzieć się czegoś nowego i utwierdzić się w przekonaniu, że czas poświęcony na pracę to dobrze wykorzystany czas.

Mirosława Maleszewska



Wstecz