środa, 28 września 2022 roku Dodał: Sławomir Niedźwiecki |
|
W dniu 28 września klasa III a wzięła udział w lekcji online. Lekcja dotyczyła praw obywatelskich i wolności jednostki. Projekt “Godzina stąd na wschód” sfinansowany został z prestiżowych Funduszy Regionalnych Aktywni Obywatele - Islandia Liechtenstein Norwegia. Projekt realizują doświadczeni pedagodzy i edukatorki związane z Fundacją Sustainable Strategies Network. |
Lekcja polega na przeprowadzeniu multimedialnej gry, która rozgrywa się w Mińsku w 2020 roku. Bohaterami jest para studentów podejmująca trudne decyzje w obliczu masowych protestów, a później represji. To uczennice i uczniowie, poprzez dyskusję rozstrzygną jak potoczą się losy bohaterów, czy wezmą oni udział w manifestacjach, czy otworzą drzwi uciekającym demonstrantom, czy wyemigrują z kraju. Dzięki zmontowanym dokumentalnym materiałom i rozmowie, młodzież prześledzi i pogłębi sens tych wydarzeń z najnowszej historii. W obliczu wojny na Ukrainie, propagandy rosyjskiej, rosnącej ksenofobii wobec mieszkających w Polsce Białorusinów, realizacja projektu wydaje nam się szczególnie ważna. Celem lekcji jest uwrażliwianie na prześladowania i łamanie praw człowieka oraz budowanie empatii, więc zapobieganie zachowaniom i postawom dyskryminacyjnym wobec mniejszości. Wierzymy, że komunikacja i szacunek jest głównym narzędziem zrozumienia innych, a więc czynnikiem zapobiegania wojnom. Stawiamy pytania o granice wolności, strachu, odwagi, aktywizmu. Oprócz wyraźnego elementu edukacyjnego (przybliżenie młodzieży sytuacji naszych sąsiadów) Białoruś jest tutaj niejako punktem wyjścia do rozmowy i pogłębionej analizy tego, jak ja zachowałabym/łbym się w takiej sytuacji. Ta symulacja odgrywa się w bezpiecznej sytuacji lekcji online, ale jej groza objawia się w tym, że wszystkie wątki, materiały video, wydarzenia, umieszczone w grze wydarzyły się naprawdę. |
Wstecz |