Menu
II LOzBJN
RODO
Przetwarzanie danych
Wiarygodna Szkoła
Ranking Edukacyjny
Reforma edukacji
Strategia
CISCO NetAcad
15 lat
Bieżeństwo 1915
VIII Zjazd II LOzBJN
Podlaska Mozaika
Bezpieczeństwo
Linki
Biologia - materiały edukacyjne dla uczniów
poniedziałek, 16 marca 2020 roku Dodał: Sławomir Niedźwiecki |
|
Klasa III B - Powtórzenia wg. ustaleń
1.Metabolizm (kl. II)
a. Przebieg oddychania wewnątrzkomórkowego( etapy i ich lokalizacja) oraz sens biologiczny procesu.
b. Porównanie wydajności energetycznej oddychania beztlenowego i tlenowego.
c. Przebieg fotosyntezy( etapy i ich lokalizacja) oraz sens biologiczny procesu.
d. Fotosynteza u roślin typu C3 i C4( budowa liści, wydajność procesu w różnych warunkach klimatycznych).
e. Analiza doświadczeń na podstawie podręcznika i maturalnych kart pracy.
f. Czynniki wpływające na intensywność przebiegu procesu fotosyntezy i oddychania wewnątrzkomórkowego.
g. Etapy chemosyntezy, sens biologiczny procesu.
h. Budowa enzymu, mechanizm działania enzymów, czynniki wpływające na szybkość reakcji enzymatycznych. Porównanie działania enzymów i hormonów.
i.Cykl mocznikowy. Przemiany związków organicznych. |
2.Strunowce (kl. II)
a. Ewolucja łuków skrzelowych.
b. Cechy aromorfotyczne (cechy progresywne, zdobycze ewolucyjne) poszczególnych gromad kręgowców.
c. Ewolucja poszczególnych układów.
d. Rozwój zarodkowy.
3. Dział - Funkcjonowanie zwierząt(kl. II).
4.Zmienność organizmów( kl.III)
a.Zmienność środowiskowa i genetyczna.
b. mutacje genowe i chromosomowe oraz ich konsekwencje.
c. Transformacja nowotworowa.
d. Choroby jednogenowe, zasady dziedziczenia.
e. Choroby dziedziczone pozajądrowo.
f. Analiza rodowodów - diagnostyka chorób genetycznych.
g. Choroby chromosomalne i wieloczynnikowe.
5. Ekologia( kl. III)
a. Podstawowe pojęcia ekologiczne.
b. Cechy populacji.
c. Stenobionty i eurybionty.
d. Oddziaływania antagonistyczne i nieantagonistyczne.
6. Biotechnologia tradycyjna i nowoczesna (kl.I)
a. Zastosowanie fermentacji i inżynierii genetycznej.
b. Główne techniki inżynierii genetycznej.
c. Narzędzia stosowane w inżynierii genetycznej.
d. Organizmy GMO.
e. Klonowanie, terapie genowe.
f.Biofarmaceutyki i ich zastosowanie.
g. Argumenty " za" i " przeciw" stosowaniu technik inżynierii genetycznej.
7. Proszę o analizę zadań w maturalnych kartach pracy III.
8. Zaległy materiał z I półrocza oraz niezaliczone sprawdziany wg. ustaleń.
Zaliczenia odbędą się w trakcie zajęć.
Klasa Ib
Do realizacji pozostały nam zagadnienia dotyczące dosyć trudnego działu - metabolizmu.
a. Bardzo proszę o powtórzenie działu - Komórka podstawowa jednostka życia.
Dosyć niskie oceny ze sprawdzianu, wymagają jego powtórzenia.
b. Proszę również o wykonanie zadań w maturalnych kartach pracy, dotyczących budowy komórki eukariotycznej i prokariotycznej.
c. Szczególnego powtórzenia wymagają również zagadnienia dotyczące podziałów komórkowych(mitoza i mejoza).
d. Zagadnienia niezbędne do realizacji nowego działu - budowa mitochondrium i chloroplastów( struktury półautonomiczne).
Klasy: Ia, Icd
a. Proszę o powtórzenie wiadomości dotyczących budowy związków organicznych( białka, węglowodany, tłuszcze, kwasy nukleinowe), dotyczy to osób, które otrzymały niskie oceny lub nie zaliczyły materiału.
b. Rozpoczęliśmy dział dotyczący budowy komórki eukariotycznej(jądrowej). Proszę o ogólną orientację na temat nazw struktur komórkowych, ich lokalizacji i pełnionych funkcji w komórce.
Klasy: IAC, IBD
a. Proszę o powtórzenie wiadomości na temat argumentacji stosowania technik inżynierii genetycznej(argumenty"za" i " przeciw" ich stosowaniu).
b. Proszę o wyszukanie informacji, czym zajmują się następujące nauki: ekologia, ochrona środowiska i ochrona przyrody( praca pisemna w zeszycie).
Klasa IIB
a. Proszę o naukę trudnych zagadnień związanych z ostatnio realizowanym materiałem - Rozwój zarodkowy( również informacje z działu - funkcjonowanie zwierząt).
b. Proszę powtórzyć: kryteria klasyfikacji zwierząt oraz rodzaje symetrii ciała zwierząt.
c.Proszę wykonać zadania w maturalnych kartach pracy na temat powyższych zagadnień.
d. Osoby które nie zaliczyły I półrocza oraz mają zaległe sprawdziany, proszę o szczególną pracę w tym zakresie.
mgr Irena Trojanczuk
|
Wstecz |